Koncepcja pracy i plan rozwoju
Zespołu Szkół nr 2 w Manasterzu

  • CEL: POPRAWA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    Zadania do realizacji:

    • monitorowanie realizacji podstawy programowej,
    • badanie przyrostu wiedzy ucznia,
    • efektywne wykorzystanie analizy wyników sprawdzianu zewnętrznego, egzaminu zewnętrznego, testów diagnozujących oraz przyrostu wiedzy ucznia do poprawy efektów kształcenia,
    • zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania, talenty i zdolności ucznia,
    • zajęcia wyrównawcze dla ucznia z trudnościami w nauce,
    • dostosowanie wymagań do potrzeb uczniów na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno pedagogicznej,
    • poszerzenie oferty konkursów wewnętrznych i zewnętrznych,
    • promocja uczniów wyróżniających się (Złota Księga, publikowanie na stronach www, nagrody),
    • utworzenie funduszu stypendialnego dla uczniów gimnazjum podwyższających średnie wyniki z przedmiotów egzaminacyjnych (w całym cyklu kształcenia),
    • nawiązywanie współpracy ze studentami wolontariuszami (do spotkań i zwiedzania wyższej uczelni),
    • dzień otwarty w szkole( dla rodziców w każdym miesiącu stały dzień),
    • rozwijanie działalności Szkolnego Klubu „Wolontariusz”,
    • poszerzenie działalności Uczniowskiego Klubu Sportowego „Kmicic”,
    • założenie kółka fotograficznego,
    • zespół tańca ludowego,
    • zatrudnianie nauczycieli specjalistów,
    • promowanie nowatorstwa – programy autorskie,
    • inspirowanie nauczycieli do opracowywania i wdrażania innowacji pedagogicznych,
    • doskonalenie umiejętności nauczycieli i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji,
    • efektywne wykorzystywanie istniejącej bazy (boiska, biblioteki, arboretum, pracownia komputerowa) oraz tworzenie nowej (budowa bieżni, wymiana nawierzchni boiska i wykonanie ogrodzenia, utworzenie „klasy na wolnym powietrzu”, utworzenie Multimedialnej Pracowni Językowej, zakup telewizora – telewizja cyfrowa, zakup kamery filmowej),
    • pozyskanie sojuszników: sponsorów (fundusz stypendialny), zacieśnienie współpracy z rodzicami (dzień otwarty, monitorowanie problemów), zacieśnienie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę (organ nadzorujący, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ośrodki kształcenia nauczycieli, ośrodki kultury, Policja, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, samorządy).

  • 1. CEL: POPRAWA EFEKTÓW PRACY WYCHOWAWCZEJ

    Zadania do realizacji:

    • ujednolicanie oddziaływań wychowawczych szkoły i domu rodzinnego (pedagogizacja, dobry klimat i komunikacja szkoła – dom rodzinny, monitoring, dni otwarte szkoły),
    • roczna modyfikacja Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki,
    • plany pracy wychowawców spójne ze szkolnym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki,
    • uszczegółowienie współpracy z instytucjami współpracującymi ze szkołą: Policja, Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, GOPS, organy władzy samorządowej,
    • szersze włączanie wszystkich organów i organizacji szkoły do współdecydowania w istotnych sprawach szkoły (Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski),
    • nawiązywanie do autorytetu Patrona szkoły podstawowej i gimnazjum św. Jana Kantego,
    • wdrażanie programów profilaktycznych (przeciwdziałanie agresji, nikotynizmowi, alkoholizmowi, narkomanii i innym),
    • szerzenie wiedzy proekologicznej i prozdrowotnej,
    • diagnozowanie problemów wychowawczych,
    • zapewnienie zagospodarowania czasu wolnego ucznia (wycieczki, dyskoteki, imprezy integracyjne, wyjazdy do kina, teatru itp.),
    • stworzenie optymalnych warunków do rozwijania samorządności (SU) i przygotowanie uczniów do życia w demokratycznym państwie i zintegrowanej Europie.

    2. CEL: DOSKONALENIE WARUNKÓW BEZPIECZEŃSTWA

    Zadania do realizacji:

    • systematyczna modyfikacja regulaminów (dyżurów nauczycieli, świetlicy i innych pracowni, dowozu autobusem szkolnym, przerw międzylekcyjnych, wycieczek i dyskotek szkolnych),
    • monitoring w obiekcie szkolnym,
    • akcje i happeningi, warsztaty przeciwdziałające agresji – TZA – ART (Trening Zastępowania Agresji),
    • stałe podnoszenie świadomej odpowiedzialności nauczycieli za bezpieczeństwo wychowanków,
    • podnoszenie świadomości uczniów odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.

    3. CEL: FUNKCJA OPIEKUŃCZA SZKOŁY

    Zadania do realizacji:

    • organizowanie pomocy materialnej dla dzieci z rodzin o niskich dochodach, dotkniętych patologią i sierot,
    • pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom (utworzenie części etatu pedagoga),
    • pomoc logopedyczna uczniom (utworzenie części etatu logopedy),
    • uruchomienie zajęć gimnastyki korekcyjnej,
    • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów,
    • uzyskanie pomocy lekarzy specjalistów (wolontariuszy) w ochronie zdrowia dzieci,
    • działania związane z organizacją wypoczynku wakacyjnego i w czasie ferii,
    • dbałość o zdrowe posiłki ze stołówki szkolnej.

  • 1. CEL: WDRAŻANIE ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE SPRAWOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO

    Zadania do realizacji:

    • dążenie do spełniania przez szkołę wymagań ujętych w rozporządzeniu,
    • ewaluacja wewnętrzna (w zakresie realizacji nowej podstawy programowej, efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej),
    • kontrola (stosowanie prawa oświatowego, prawa wewnątrzszkolnego, wypełniania obowiązków nauczyciela i wychowawcy),
    • wspomaganie (diagnoza potrzeb edukacyjnych nauczycieli, planowanie szkoleń – WDN, mobilizowanie i stwarzanie warunków do zdobywania dodatkowych kwalifikacji i umiejętności przez nauczycieli).

    2. CEL: DOSKONALENIE PRACY SZKOŁY, JAKO ORGANIZACJI

    Zadania do realizacji:

    • opracowanie corocznego planu pracy szkoły,
    • szkoła musi posiadać koncepcję pracy i rozwoju szkoły,
    • doskonalenie pracy zespołów problemowo zadaniowych,
    • racjonalne przydzielanie zadań (ról) nauczycielom,
    • procedury nagradzania i motywowania nauczycieli,
    • dbałość o maksymalne wykorzystanie istniejącej bazy szkoły (w szczególności stosowanie technologii komputerowej na zajęciach dydaktycznych),
    • troska o estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły,
    • wprowadzenie e-dziennika,
    • wprowadzenie tablicy interaktywnej.

    3. CEL: PROMOCJA SZKOŁY

    Zadania do realizacji:

    • kulturotwórcza rola szkoły w środowisku,
    • opracowanie Planu promocji szkoły,
    • wykorzystanie siły Internetu, lokalnej prasy,
    • dni otwarte szkoły,
    • zebrania z udziałem rodziców – pedagogizacja,
    • wykorzystywanie tablicy informacyjnej a w przyszłości świetlnej elektronicznej,
    • powstanie filmu o szkole,
    • wykorzystanie wszelkich zasobów środowiska w procesie kształcenia, wychowania i opieki,
    • działanie szkoły nakierowane na kształcenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku,
    • budowa etosu nauczyciela,
    • organizacja imprez dla społeczności lokalnej (akademie, happeningi, pikniki, festyny),
    • włączanie się szkoły w uroczystości lokalne,
    • nauczyciele samorządowcami,
    • działalność prospołeczna społeczności szkolnej (akcje charytatywne, porządkowe i ekologiczne),
    • szkoła partnerem organizacji i instytucji lokalnych,
    • powstanie Monografii Szkoły (praca zespołowa) z udziałem uczniów.